30-11-10

Stadsbussen in Lhasa

Lhasa breidt zijn openbaar vervoer uit. Want er zijn ondertussen te veel wagens, zowat 100.000 voor een stadsarrondissement van een half miljoen inwoners, dat is één wagen voor vijf inwoners. Dat is veel, te veel voor het 50km wegennet in en om de hoofdstad van de regio. Ter vergelijking: in België rijdt er ongeveer één vehikel per inwoner rond, dat is zeker teveel. Maar goed, Lhasa breidt zijn busnetwerk uit. Voor wie de stad recent bezocht waren de minibusjes, die bij elke wenkende persoon langs de straat stopten om die mee te nemen, een folkloristische ervaring (wat laten wij ons toch graag iets chaotisch behandelen tijdens exotische bestemmingen). Daar komt een einde aan. Het stadsbestuur vervangt 15 minibuslijnen door 24 busroutes met heuse bussen. 580 minibusjes verdwijnen van het straatbeeld en ruimen plaats voor 341 gewone lijnbussen. ‘De capaciteit verhoogt en het zal er veiliger aan toe gaan’, betoogt de overheid. Capaciteitsverhoging ongetwijfeld en ja, veiliger ook, want die ‘onvoorziene’ stops van de minibussen waren inderdaad soms wel vrij roekeloos. Er stierven toch 87 mensen in verkeersongevallen in 2009 in het arrondissement Lhasa.

 

Ongeveer 80% van de wagens in Lhasa zijn privéwagens. De meeste van die minibusjes zijn dat ook. Zij worden dus ‘van de markt geveegd’ door de nieuwe stadsbussen. Echter niet zonder pardon. De Tibetaanse chauffeurs en de dito kaartjesknipsters krijgen voorrang om in dienst te treden bij de nieuwe stadsbussen, mits ze een opleiding willen volgen. Ongeveer de helft van de betrokken mensen ging daar op in. De andere helft krijgt een jaarinkomen als compensatie voor hun jobverlies en zal wellicht zijn minibusje veranderen in groentenvervoer.

Dat er nu zoveel wagens in Lhasa rondrijden komt natuurlijk door de gestegen welvaart. Die groeide met meer dan 10% de laatste tien jaar, dat is enorm. Een gemiddeld gezin beschikt nu jaarlijks over 7000 euro inkomen. Dat is niet veel naar onze normen, maar een voertuig is al beschikbaar vanaf 2000 à 3000 euro.

Er zijn natuurlijk al parkeerproblemen in Lhasa. Men schuift 30 minuten aan om in een parking te geraken om dan nadien 20 minuten te gaan eten in een restaurant. De parking kost 20 eurocentiemen per uur. Het stadsbestuur legt momenteel 54 parkeerplaatsen aan, goed voor 10.000 wagens en klaar voor gebruik in 2012.

18:12 Gepost door infortibet in mobiliteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tibet, lhasa

De commentaren zijn gesloten.